Veelgestelde vragen

Waar moet een pasfoto aan voldoen?

1. De foto moet goed lijken en van recente datum zijn. 2. Het volledige gezicht moet recht van voren (frontaal gelijk een pasfoto) goed zichtbaar zijn 3. Beide ogen moeten zichtbaar zijn, geen zonnebril. 4. Geen hoofdbedekking 5. De foto moet scherp zijn en van goede kwaliteit 6. Liefst een neutrale, lichte achtergrond 7. De foto moet in *.jpeg , *.jpg of *.png formaat zijn

Contributie 2018

De contributie voor 2018 is vastgesteld op: Volwassenen (vanaf 18 jaar): € 48,00 p.p Kinderen: € 24,00 p.p. (5 t/m 17 jaar) €   0,00 p.p. (0 t/m 4 jaar) Alles berekend vanaf 1 mei van het jaar.

Welke extra knipkaarten en extra toegangspassen zijn er?

LET OP: De namen introductiekaart, partnerkaart, oppaskaart en babysitkaart zijn vervangen door de volgende nieuwe namen: Introductie-knipkaart Per volwassen lid kan per seizoen één Introductie-knipkaart gekocht worden. Deze kaart kost € 24,00 (de helft van een jaar standaard contributie voor volwassenen). De kaart is gebonden aan uw huishouden en geeft recht op vijf maal toegang voor een introducé. De introducé moet bij het binnenkomen vergezeld worden door een lid van het op de kaart vermelde huishouden. Naast bovenvermelde Introductie-knipkaarten, kunnen er twee soorten extra knipkaarten aangeschaft worden, de Partner-knipkaart en de Grootouder-knipkaart. Partner-knipkaart Voor partners van leden die (nog) geen lid zijn, kan per seizoen één Partner-knipkaart voor de partner en één voor elk kind van de partner gekocht worden. Deze kaarten kosten € 24,00 en geven recht op vijf maal toegang. Met een Partner-knipkaart krijgt de partner of één van zijn kinderen dus 5 keer toegang tot het zwembad, onder begeleiding van een lid van het op de kaart vermelde huishouden. De partner-knipkaart kan gekocht worden tijdens de verkoopmomenten voor introductiekaarten. Zorg bij aankoop van de kaart voor een bewijs van partnerschap (bijvoorbeeld : een kopie van de trouwakte/partner registratie/samenlevingscontract.) Grootouder-knipkaart Voor oma’s en opa’s die lid zijn en oppassen op hun kleinkinderen, kan per seizoen per kleinkind (t/m 12 jaar) één Grootouder-knipkaart gekocht worden. Een Grootouder-knipkaart kost € 24,00 en geeft recht op vijf maal toegang voor een kleinkind, onder begeleiding van de grootouder(s) behorende bij het op de kaart vermelde huishouden. De Grootouder-knipkaart kan gekocht worden tijdens de verkoopmomenten voor introductiekaarten. Bij aankoop moet u het legitimatiebewijs van het kind/kinderen meenemen ter registratie en koppeling aan het HH nummer van de aanvrager. Geldigheid Knipkaarten Niet (op)gebruikte Introductie-, Partner- en Grootouder-knipkaarten, zijn ook in toekomstige seizoenen nog te gebruiken. Babysitpas Een babysitpas is een extra lidmaatschapspas die gekocht kan worden voor een babysit. De babysit krijgt met deze pas toegang tot het zwembad, mits hij/zij één of meerdere van de op de pas vermelde kinderen (t/m 10 jaar) begeleidt. De babysit mag het zwembad alleen betreden met minimaal één van uw kinderen. Als u al met uw kind(eren) in het zwembad bent en u wilt zich laten aflossen door de babysit dan moet u daarvoor met (minstens een van) de kind(eren) naar de ingang gaan. De kosten van een babysitpas zijn gelijk aan die van een volwassen lidmaatschap. Een babysitpas is alleen geldig voor het lopende seizoen en moet per seizoen verlengd worden. De pas is voorzien van een foto van de babysit. Op de babysitkaart staat uw huishoudnummer en de lidnummers van de kinderen waarmee de babysit het zwembad kan betreden. De kinderen dienen altijd hun eigen lidmaatschapskaart mee te brengen. De babysitkaart kunt u aanvragen via het aanvraagformulier (PDF) . Vergeet niet een pasfoto van goede kwaliteit in JPEG formaat mee te sturen naar ledenadmin@jekerdal.nl . Tijdens het ledenspreekuur (zie kalender), tegen betaling van € 48,- , kunt u de babysitkaart na onze bevestigingsmail komen afhalen. Let op: u moet hiervoor zelf naar het spreekuur komen en dus niet de toekomstige babysit.

Dienstrooster: mijn inroostering ruilen

Nadat het dienstrooster is opgesteld kunt u uw inroostering bekijken. Wilt u een andere datum of tijd, dan kunt u zelf een ruiling doorvoeren met een ander lid. U kunt zo vaak ruilen als u wilt, met iedereen die zelf ook is ingeroosterd, en die instemt met een ruiling. Ruilen kan tot uiterlijk 1 dag vóór de geplande inroostering. Dit geldt voor beide ruilers. Om een ruiling zélf te starten gaat u naar uw persoonlijke pagina, en klikt u op uw eigen lidnummer. Een nieuw scherm opent waarin u enkele persoonlijke gegevens ziet en een menu item "Ruilen". Klik op deze optie. U krijgt een lijst met telefoonnummers te zien van leden waarmee u kunt ruilen. Na ruiling gaat u naar het volgende scherm. In het volgende nieuwe scherm vult u het lidnummer in van degene waaraan u een uitnodiging wilt sturen om te ruilen. Het uitgenodigde lid zal een email ontvangen met daarin uw vraag om te ruilen. Let wel: Jekerdal heeft niet van de leden een persoonlijk email adres. Per huishouden is één email adres bekend waar alle email naar toe wordt gestuurd, zo ook uitnodigingen om te ruilen. U kunt maximaal 1 uitnodiging tegelijk versturen. Pas als het andere lid uw uitnodiging heeft verwerkt (d.w.z. aangenomen of afgewezen) kunt u nieuwe uitnodigingen versturen. Een eerder verstuurde uitnodiging kunt intrekken, mocht u er van willen afzien. Daarna kunt u nieuwe uitnodigingen versturen. Een verwerkte ruiling kunt u zelf ongedaan maken door opnieuw te ruilen. Als u uitnodigingen heeft ontvangen, dient u deze eerst allemaal te verwerken, voordat u zelf nieuwe uitnodigingen kunt versturen. Mocht u nooit uitnodigingen willen krijgen, dan kunt u dit ook aangeven. U kunt dan wel zelf nog uitnodigingen versturen. Zodra uw uitnodiging is aangenomen of afgewezen, wordt de ruiling direct verwerkt, en krijgt u beiden via email een bericht hiervan.

SEPA

Een onderdeel van uw lidmaatschap is de jaarlijkse contributie. De contributie wordt bij vrijwel alle huishoudens via een automatische incasso van het opgegeven bank- of girorekeningnummer afgeschreven. In het verleden gaf u door het opgeven van het bank- of girorekeningnummer aan Vereniging Zwembad Jekerdal impliciet een machtiging voor deze incasso. In 2014 is het Nederlandse systeem van rekeningnummers vervangen door een Europees systeem, SEPA. Op de website van de Rijksoverheid (www.rijksoverheid.nl) kunt u er meer over lezen. Onderdeel van SEPA is de verplichting om de administratie van de incasso machtigingen op orde te hebben. De vereniging wil dit bereiken door u nu expliciet om een machtiging tot incasso te vragen. Deze toestemming verleent u door het controleren, en aanvullen van de gegevens op het bijgevoegde formulier. Daarna ondertekent u het formulier en stuurt u dit met de bijgevoegde antwoordenvelop terug. U kunt ook een scan van het ondertekende formulier via email sturen naar: sepa@jekerdal.nl. Gebruik dan als bestandsnaam uw huishoudennummer, zonder extra codes zoals "HH" of "Scan023f2g4.pdf". Gebruik als bestandstype alléén PDF. Maak alleen een echte scan, en dus niet een foto met uw GSM e.d. Tenslotte controleer de bijlage als u klaar bent om te verzenden, we hebben al diverse exotische documenten gekregen die niets met Jekerdal te maken hadden. Hier kunt u het formulier downloaden (RTF), en hier de begeleidende brief (PDF).  

Wat te doen bij geboorte en adoptie?

Kinderen die geboren, geadopteerd of pleegkind worden in een huishouden waarvan al volwassen personen lid zijn kunnen direct lid worden. Neem contact op met de ledenadministratie om dit door te geven, samen met ondersteunende documenten. Op het spreekuur van de ledenadministratie kunt u een lidmaatschapskaart laten maken. Voor kinderen tot 5 jaar zal een leuke tekening gebruikt worden als pasfoto. Vanaf 5 jaar vragen we U een gelijkende pasfoto te uploaden via uw persoonlijke pagina. na goedkeuring kunt  een nieuwe pas te laten maken, via de leden administratie. NB het automatisch lidmaatschap bij geboorte (geboorte akte overleggen) kan leiden tot een situatie waarin maar een van beide ouders lid is, en de ander nog (lang) op de wachtlijst staat. Deze ouder kan via introductiekaarten ook het zwembad betreden. Of zich aanmelden voor een van de vrijwilligersfuncties die recht geven op versnelde instroom. Voor een babysit zijn aparte babysit-kaarten beschikbaar. Deze zijn vergelijkbaar met introductie-kaarten, behalve dat de begeleide kinderen bij binnenkomst van de babysit altijd aanwezig moeten zijn. Zie de pagina over de ledenadminstratie voor meer details.

Wat zijn de regels bij mijn persoonlijke toegangspas?

  • Zonder pas is geen entree tot het zwembad mogelijk!
(meer…)

Ik heb me vorig jaar afgemeld en nu heb ik spijt. Wat te doen?

Wie zich afmeldt voor de vereniging is GEEN LID MEER.  Als u opnieuw lid wilt worden dan zult u zich opnieuw via de wachtlijst moeten inschrijven.  

Is er een regeling met de buurtbewoners?

In het verleden ondervond u overlast van in uw straat parkerende leden van onze vereniging. Wij vonden het redelijk om dat te compenseren door u buiten de wachtlijst om een lidmaatschap aan te bieden. Inmiddels is die overlast door het nieuwe parkeerbeleid van de Gemeente weggenomen. Daarmee vervalt de grondslag voor versnelde toekenning van het lidmaatschap. In de Algemene Ledenvergadering van mei 2009 is besloten dat de voorkeursbehandeling om lid te worden niet langer zal gelden voor nieuwe bewoners rondom het zwembad. De reden daarvan is het door de gemeente Maastricht ingevoerde parkeerbeleid. In het verleden is aan kopers van woningen in de buurt van het zwembad medegedeeld dat zij recht hadden op versneld instromen als lid. Dat is dus niet langer het geval. Natuurlijk blijft uw huidige lidmaatschap gehandhaafd. Vanwege de aangrenzing van de tuinen en eventuele overlast behouden alleen de percelen aan de even kant van de Trianonstraat en de Champs Elyseeweg 16 en 18, de mogelijkheid om aanspraak te maken op versneld lidmaatschap.  

Wat is de sanctie op het niet vervullen van de verplichte werkzaamheden?

Ieder lid van Vereniging Zwembad Jekerdal is verplicht om jaarlijks werkzaamheden voor de vereniging te verrichten. (meer…)

Hoe wordt bepaald wat ik moet doen in mijn dienst?

De coördinator van dienst heeft een breed scala aan mogelijke werkzaamheden, waaruit u een of meerdere krijgt toegewezen. (meer…)

Hoe bereik ik de ledenadministratie?

De ledenadministratie heeft spreekuur gedurende het zwemseizoen:
  • Alle openingsuren van de ledenadministratie staan vermeld op de kalender op onze website.
Het spreekuur is in principe bedoeld voor alle administratieve zaken die u niet via de website kunt regelen. De ledenadministratie is niet telefonisch bereikbaar, ook niet tijdens het spreekuur. Per e-mail kunt u ons bereiken op ledenadmin@jekerdal.nl Inplannen beschikbaarheid vrijwilligersdienst: De ledenadministratie houdt zich niet bezig met het inplannen van de vrijwilligersdienst. Vragen hierover kunnen wij niet beantwoorden. Het rooster wordt volledig automatisch aangemaakt op basis van Uw eigen (on)beschikbaarheids opgave. U hebt dus zelf de meeste invloed op uw inplanning. Algemene vragen: Voor algemene vragen kunt u zich richten tot contact@jekerdal.nl Vragen over de wachtlijst: Correspondentie over de wachtlijst stuurt U naar wachtlijst@jekerdal.nl

Mag ik alleen mijn kinderen lid laten zijn? … huishoudens zonder volwassenen

Nee. In het huishoudelijk reglement staat dat men alleen jeugdlid (t/m 17 jaar) kan zijn, als tenminste één van de ouders/wettelijke vertegenwoordigers ook lid is. Huishoudens zonder volwassenen zijn niet mogelijk.

Wat zijn de regels over het vrijwilligerswerk en dienstrooster?

  • Ieder lid vanaf 16 jaar moet twee uur verplicht dienst in het zwembad doen. Elders binnen deze sectie vraag/antwoord kunt U meer lezen over het nut en inhoud van deze dienst.
  • Leden jonger dan 16 jaar zijn vrijgesteld.
  • Aan het begin van het seizoen kunt u aangeven wanneer u verhinderd bent de dienst uit te voeren. U kunt meerdere periodes van een tot meerdere dagen van onbeschikbaarheid opgeven (max. 35 dagen in totaal). Los van de hele dagen kunt per dagdeel van 2h aanvinken dat u het dagdeel onbeschikbaar bent. Deze opgave per dagdeel geldt dan voor elke week in het seizoen. Let op: wel vinkje = wel beschikbaar niet vinkje = niet beschikbaar nergens vinkje = altijd beschikbaar
  • In uw persoonlijke pagina wordt een willekeurige lijst van leden getoond, waarvan de dienst nog niet is uitgevoerd. U kunt contact opnemen met deze leden om te ruilen. Indien U ruilt, geef dit dan beide telefonisch door aan de coördinator. Deze kan dan de ruiling in de administratie doorvoeren. De ledenadministratie heeft deze mogelijkheid niet. Daarnaast overbelasten we deze vrijwilligers indien zij uw ruilingen zouden moeten gaan uitzoeken.
  • Leden vanaf 65 jaar kunnen op verzoek worden vrijgesteld Neem hiervoor contact op met de ledenadministratie.
  • Het kan zijn dat U een jaar niet wordt ingeroosterd.

Wie is de baas in het bad? – de Coordinator

Tijdens de openingstijden zijn er vele honderden leden, jong en oud, in en om het zwembad. Op mooie dagen kan het behoorlijk druk zijn met vele honderden aanwezigen. Om dan alles in goede banen te leiden zijn er veel leden aan het werk, maar er is uiteindelijk één persoon die hierover de leiding heeft: de (hoofd)coördinator van dienst. Deze coördinator is verantwoordelijk voor ieders veiligheid, een ordelijke gang van zaken en handhaven van de regels. Hiertoe worden zij goed getraind, en zijn ze verregaand bevoegd om te handhaven. Zie ook artikel 10 in het huishoudelijk reglement. Mocht U interesse hebben om ook enkele jaren deze dienst aan de vereniging te verlenen, dan horen we graag van U. Neem dan contact op met de ledenadministratie of een coördinator voor meer informatie.  

Openingstijden – algemeen

Het zwembad wordt elk jaar op 1 mei geopend, en gesloten na het 2e of 3e weekend in september. In het voor- en naseizoen zijn er beperkte openingstijden:
  • tot eind mei (ongeveer) is het zwembad open van 12:00-18:00 uur.
  • vanaf begin september (ongeveer) is het zwembad open van 12:00-20:00 uur.
Hoogseizoen openingstijden :
  • 10h00 tot 20h00
De precieze dagen waarop de openingstijden wisselen worden elk jaar opnieuw vastgesteld. Kijk daarvoor in de website bij Openingstijden dit seizoen. Houdt er wel rekening mee dat ook al is het bad in mei al open, toch kan het grondwater waarmee het bad gevuld wordt erg koud zijn. Onder de 16 graden water temperatuur geeft de provincie Limburg geen toestemming om te zwemmen.  

Wordt mijn nieuwe partner automatisch lid? En wat gebeurt er bij een scheiding?

Het lidmaatschap van de vereniging is persoonsgebonden: scheidende partners behouden dus ieder hun eigen lidmaatschap. Ook voor hun positie op de wachtlijst heeft dit geen gevolgen. Andersom zal een niet-lid dat gaat samenwonen/trouwen met een lid, achteraan de wachtlijst moeten aansluiten om ook lid te worden. Deze regel geldt ook voor personen/huishoudens die op de wachtlijst staan. Als de gezinssamenstelling verandert dan zal een nieuwe partner zich afzonderlijk moeten aanmelden. Voor geboorte en adoptie geldt deze regel niet: deze personen kunnen meteen lid worden. Neem hiertoe contact op met de ledenadministratie, met een geboortebewijs of bewijs van adoptie.  

Wat kan ik zelf aanpassen van mijn gegevens?

Naast de vele vrijwilligers, is Uw eigen inbreng belangrijk om als vereniging het zwembad open te houden. Wat kunt u zelf veranderen: U kunt op de website www.jekerdal.nl inloggen en via de keuze "Wijzig uw gegevens” de volgende velden aanpassen of aanvullen:
  • adres, woonplaats, postcode, land
  • telefoonnummer
  • mobiele telefoonnummer (minstens een van beide dient U op te geven)
  • email adres
Wat moet ik via de ledenadministratie doorgeven:
  • Geboorte
  • Overlijden
  • Opzegging (per a.s. 1 januari)
  • Naam (na scheiding)
  • Bankrekeningnummer (denk ook aan IBAN/BIC)
  • Scheiding binnen een huishouden
Hiervoor kunt U naar het spreekuur komen of de gegevens doorgeven via email.

Ik ben mijn huishoudennummer en/of mijn wachtwoord kwijt, en nu?

Uw huishoudennummer en persoonlijk lidnummer vindt u op uw lidmaatschapskaart. Uw wachtwoord kunt u niet opvragen omdat wij deze niet kunnen achterhalen. Wel kunt u een nieuw laten toesturen door op 'wachtwoord vergeten?' te klikken in het login scherm. Het nieuwe wachtwoord krijgt u dan per email op uw huishouden email adres.

Waar vind ik de Gedragscode, het Huishoudelijk reglement en de Huisregels?

Hier (PDF) kunt u de gedragscode downloaden.

Hier (PDF) kunt u het huishoudelijk reglement downloaden.

Hier (PDF) kunt u de huisregels downloaden.

Het verschil tussen de bovenstaande documenten zit in de aard van de regels: de huisregels zijn praktische alledaagse regels die we in het zwembad hanteren om het voor iedereen leuk te houden. Het huishoudelijk reglement is meer bestuurlijk, en bepaalt hoe we onze vereniging in het algemeen vormgeven.

Voor acute noodgevallen zijn er aparte procedures. deze vindt u bij Toezichtsplan, Calamiteitenplan en Ontruimingsplattegrond.

Waar vind ik de statuten van Jekerdal?

Hier (PDF) kunt U de statuten downloaden.

Heeft Jekerdal een Toezichtsplan, een Calamiteitenplan en een Ontruimingsplattegrond?

Hier (PDF) kunt U het Toezichtplan downloaden. Hier (PDF) kunt U het Calamiteitenplan downloaden. Hier (PDF) kunt U de Ontruimingsplattegrond downloaden.

Hoe kan ik inloggen en beschikbaarheidsopgave voor dienstrooster

Hier (PDF) kunt U een handleiding downloaden met instructie over het inloggen, en de opgave van Uw beschikbaarheid in het dienstrooster.